dinsdag 9 maart 2010

Sneeuw in Barcelona





Meestal is het ¨weer¨geen nieuws in Barcelona, maar vandaag en gisteren zeker wel.
In de 5 jaar dat ik hier woon heb ik één keer meegemaakt dat het sneeuwde in mijn wijk, en de tweede keer was gisteren.
De sneeuw begon voorzichtig te vallen in de middag met kleine vlokjes die meteen smolten op de grond, maar na verloop van tijd werden de vlokken groter en bleven ze ook liggen. Wat vervolgens gebeurde was een film waardig, auto´s die niet meer tegen de heuvel op konden en midden op de weg werden geparkeerd, de ringweg die eerst compleet vast stond met auto´s en een uur later vrijwel helemaal leeg was.

Het meest lastige hadden het echter de bomen in onze wijk. Deze zijn absoluut geen last op hun takken gewend en al helemaal geen pak sneeuw. Gisteravond liep ik even buiten, maar besloot snel weer naar binnen te gaan, want elke minuut kwam er onder flink gekraak een tak naar beneden of gingen zelfs hele bomen om.
Het resultaat was vanochtend duidelijk zichtbaar, vrijwel elke weg in de buurt was afgesloten door een omgevallen boom, het leken wel wegversperringen in oorlogstijd.











Alle nieuwsprogramma´s hebben het inmiddels over niets anders meer, sneeuw in Barcelona is altijd nieuws en zeker als het niet in januari, maar in maart valt.
Over een week zien we waarschijnlijk weer mensen aan het strand liggen bij een graadje of 18, zoals het hoort in maart.

2 opmerkingen:

Bert zei

Hoi Gerton,

Jouw foto's bekeken. Mooi om te zien. Bij jullie inderdaad heftig te keer gegaan met bomen en takken. Nu begrijp ik waarom bus 10 vanochtend niet tot Vall d'Hebron kon rijden. Normaal ga ik met de scooter maar dat vond ik deze dagen niet zo verstandig. Jij woont vlak bij waar ik werk. Ik zit part time op de CETT, de hotel- en toerismeschool naast het Alimarahotel. Groeten en wie weet een keer tot ziens! Bert (ingewikkeld hoor om hier een reactie achter te laten)

Don Eduardo zei

Het moet niet gekker worden, ik geloof niet dat wij in Monnickendam in 1 keer zoveel sneeuw hebben gehad. Maar bij ons lag het er dan wel weer een maand lang. Het ziet er naar uit dat we er nu doorheen zijn. Op naar de lente!