De gemeente van Barcelona lijkt echter vastbesloten om het park verborgen te houden voor toeristen, vandaar dat op geen enkele wijze wordt aangegeven hoe je bij het park kunt komen, terwijl dit feitelijk heel simpel is. Binnen 25 minuten ben je vanaf het centraal gelegen Plaça Catalunya namelijk bij het park.
Hierbij de routebeschrijving, die onderweg zowaar een halve kunstroute blijkt te zijn: Je neemt allereest metrolijn 3 (L3, de groene lijn), bijvoorbeeld vanaf Plaça Catalunya, richting Trinitat Nova. Vanaf de halte Catalunya ben je in 15 minuten bij halte Mundet, hier stap je uit en ga je, nadat je de poortjes bent doorgegaan, naar rechts. Volg het bord: “Sortida, Pg. Vall d´Hebrón (muntanya)”
Je gaat via de roltrappen naar boven en komt meteen een
klein kunstwerk tegen. Dit zal nooit de ultieme kunst-attractie van Barcelona
worden, maar het is wel aardig om te weten dat de schepper van dit eigenaardige
werk met de naam “Forma 212” Josep Maria Subirachs is. Weinig toeristen weten
wie dit is, maar op zijn minst 3 miljoen mensen hebben zijn beelden gezien die
je aan de Passie-façade van de Sagrada Familia kunt vinden, en waar de huidige
ingang van dit nog in aanbouw zijnde meesterwerk is. Subirachs maakte dit beeld
in 1957 op 30-jarige leeftijd, 30 jaar voordat hij de beelden van de
Passie-kant ontwierp.
Je loopt nu recht omhoog, met aan je rechterhand de velden
van een voetbalschool waar de Barcelona-doelman Valdes nog de kneepjes van het
vak geleerd heeft Je komt nu uit op een rotonde waar je wederom een beeld
ziet, dit keer met een gezicht waarop via niet geheel gelukte plastische
chirurgie een wat donkere neus geplaatst is. Het kunstwerk is het vrijwel
laatste werk van de kunstenaar Josep Clara en lijkt enigszins op de Denker van
Rodin, niet zo vreemd, want beide kunstenaars kenden elkaar.
Na deze alternatieve
denker aanschouwt te hebben ga je naar rechts, langs de slagbomen. De weg draait naar links en al snel kom je
meerdere verkeersborden tegen. Wie denkt dat hier het Laberint Park op staat
aangegeven heeft niets begrepen van de bewegwijzering in Barcelona. Ga hier
maar gewoon naar rechts richting “Sortida Velodrom”
Je ziet nu allereerst aan je rechterhand een verlaten
openlucht zwembad liggen en verderop naar rechts de Olympische wielerbaan,
oftewel het Velodrom d’Horta. Aan de linkerkant van het Velodrom zie je een steile trap,
deze trap beklim je en je bent nu vlakbij de ingang van het Laberint park.
Voordat je het park ingaat kun je op een terrasje wat drinken (als men open is)
of aan de linkerkant picknicken als je zelf eten en drinken hebt meegenomen. Voor het Laberint-park moet je entree van iets meer dan 2
euro betalen, behalve op woensdag en zondag, dan mag je gratis naar binnen. Als je de uitgang van het echte doolhof hebt gevonden en
het park bezocht hebt kun je nog even stilstaan bij het uitzicht richting
Middelandse zee.
Vervolgens kun je rechts langs het Velodrom lopen. Je ziet
in het Velodrom blokken steen liggen, dit keer gaat het niet om een onafgemaakt
Spaans gebouw, maar om een oefenterrein voor het zeer moeilijke trial fietsen. Als je doorloopt zie je wederom een aantal stenen die doen
vermoeden dat het om een verwoest bouwwerk gaat. Niets is echter minder waar, het is opnieuw een kunstwerk, namelijk
het Transitable visual poem in three times, van de in Barcelona bekende
kunstenaar Joan Brossa die op de Montjuïc-heuvel zelfs een heel park naar zich
vernoemd heeft gekregen.
Het gaat hier om een in stukken gebroken A en een complete
A. Tussen de beide A’s vind je op de grond allerlei leestekens zoals een komma,
vraagteken en een uitroepteken. De meeste Barcelona-bezoekers hebben waarschijnlijk
wel eens werk van Brossa gezien, namelijk de letters die gezamenlijk BARCINO
vormen vlakbij de hoofdingang van de kathedraal van Barcelona.
Na deze laatste kunstexplosie loop je rechtdoor
richting de drukke ringweg. Daar aangekomen loop je naar rechts en kom je al
snel weer de metrohalte Mundet tegen, zo kun je weer terug naar het meer
bekende en drukkere Barcelona.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten