dinsdag 24 februari 2009

Koninklijk bezoek

Gisterochtend, op weg van mijn huis naar de metro, stuitte ik op een zeer ongebruikelijk tafereel in onze gewoonlijk zeer rustige wijk.
Tientallen politie-agenten en streng kijkende mannen met zonnebril in pak waren druk doende met allerlei activiteiten die je doorgaans alleen in James Bond films ziet, zoals putdeksels oplichten, parkeerplaatsen afzetten en "onopvallend" op de uitkijk staan.


Ik grapte nog tegen een van mijn oudere buurtbewoners die dit alles rustig stond te bekijken dat de koning zeker langs kwam, maar hij reageerde serieus en legde mij uit dat alleen de koningin Sofia op bezoek kwam, zonder haar man.

Toen ik 's middags terugkwam was het een drukte van belang bij de metro-uitgang waar tevens de ingang is van het nieuwe ziekenhuis voor ernstig zieke ouderen, zoals Alzheimerpatiënten, en inmiddels ben ik erachter wat de reden van het hooggeëerde bezoek was. Het ziekenhuis dat al een jaar open is, werd gisteren officieel geopend door Koningin Sofia, de Spaanse minister Corbacho, burgemeester van Barcelona Jordi Hereu en zowel de huidige president van Catalonië Montilla alsook de ex-president (en tevens Alzheimer-patiënt) Pasqual Maragall.
(Bovenstaande foto is afkomstig van El Pais Digital)

Na het nemen van de foto hieronder keken de mensen van de beveiligingseenheid op het dak van het ziekenhuis even raar mijn richting uit toen ze zagen dat zijzelf vanuit de hoogte geobserveerd werden in plaats van andersom.

Geen opmerkingen: